Beason 36

Beason 36 (Compis 36, Mamba 36)



Data:
L.ö.a:                 11.05 m
Lvl                     9.50 m
Bredd                 3.22 m
Djupgående        1.80 m
Deplacement:      5.6 ton
Fenköl (bly)        2.45 ton
Stor                    36 m2
Genua                36 m2
Fock                  21 m2
Spinnaker           98 m2
LYS-tal              1.20 SGV

Från försäljningsbroschyren kan man läsa följande:
Beason 36 är önskebåten för många. Vi har viljat kombinera den mindre båtens hanterlighet tillsammans med den stora båtens snabbhet och bekvämlighet. 7/8 riggen med självskotande fock gör henne lättseglad och familjevänlig. Det rymliga och väldisponerade skrovet, som är ritat för snabbhet utan tanke på mätregler, ger henne fart och komfort. Nytänkande på en rad punkter och praktiska lösningar skiljer Beason 36 från mängden.
Skrovet
För att få en lätt och stark båt har vi valt att bygga ett sandwichskrov vilket också gör att man slipper kondensproblem. Skrovet är lättdrivet med en liten våt yta och lång vattenlinje, kölkonstruktionen är kraftig med en ordentliga bottenförstärkningar. Profilen på kölen är relativt lång, vilket ger goda undanvindsegenskaper och icke allt för stort djupgående. Rodret har en stark konstruktion med tre lagringar. Det är placerat långt bak för att ge maximal manöverförmåga.
Riggen
Beason 36 är försedd med 7/8 rigg och självskotande fock. Enkla bakåtsvepta spridare och enkla undervant gör riggen lättrimmad och okomplicerad. Masten är genomgående och har invändiga fall. Akterstagssträckare och backstag är standard. Bommen är försedd med trissor i bakkant för invändiga rev som är dragna till sittbrunnen, revningen sköts från sittbrunns wincharna.
Däcket
Däckets karakteristiska utvinklingar har många fördelar. Dels löses fockskotningen utan att bygga upp en svårforcerad skotskena för den självslående focken, dels får man mer utrymme under däck i toaletten och förpiken, samtidigt har fördäcket blivit säkrare att arbeta på. Plana ytor med halkmönster och ordentliga fotlister gör alla förflyttningar säkra. Ombordstigningen har gjorts enklare genom att förpulpiten har en fällbar stege. Skylights och fönster har rökfärgat glas infattade i aluminiumramar.  
Sittbrunnen
Mycket omsorg har lagts ner på att göra sittbrunnen bekväm och funktionell. Man sitter skönt tack vare lutande sittplan och sargar. Alla sittytor har klätts med teak. Rorsmannen har "sadel-sits" tillräckligt högt placerad för att få fri sikt föröver. Rattstyrning är standard, men 36:an kan även lanseras med rorkult. Luckgaraget är förberett för inbyggnad av vindinstrument och logg. Ett helt nytt tänkande utgör den öppningsbara akterspegeln. En lucka kan fällas ner som badstege eller "landgång". Man behöver således inte klättra över akterspegeln utan får fri passage direkt ut från sittbrunnsdurken. På köpet blir sittbrunnen självlänsande utan slangar, kranar och skrovgenomföringar. Sittbrunnen har fyra olika stuvutrymmen för att klara ankare, fendrar och övrig utrustning. Alla fall har dragits ner till sittbrunnen.
Salongen
Vi har strävat efter att få en så ljus och luftig salong som möjligt. Två stora fönster på vardera sidan och en skylight ovanför bordet sörjer för ljusinsläppet. Ståhöjd 1,90 - 1,95 meter. Disponeringen dinett med L-soffa och klaffbord ger stora golvytor och enkel passage till toalett och förpik. Masten är helt ur vägen eftersom den står framför huvudskottet i toalettutrymmet. Pentryt är placerat där det fungerar bäst, direkt bredvid ruffnedgången. Det är väl sörjt för stuvutrymmen med skåp och lådor. 2-lågig spis med ugn, sjö- och färskvatten samt stor kylbox, Origo 85 L. Navigationsplatsen med låda för sjökort är placerad bredvid ingången till akterruffen.

Akterruffen
Akterruffen når man via en passage direkt från salongen. Den har ett fönster på varje sida. En dubbelkoj som är 1,60 m i huvudändan och 2 m lång har full sitthöjd. Förvaringsutrymmen finns i en garderob och ett skåp med hyllor. Under dubbelkojen 3 st 115 Ah förbrukningsbatterier samt 1 st 65 Ah startbatteri.
Toaletten
Toaletten, som är helt avskiljbar med två skjutdörrar, har ståhöjd 185 cm och plant golv. Pumptoalett med holdingtank är standard. Tvättställ med färskvatten. Mitt emot toaletten finns en garderob och ett skåp med lådor. I garderoben sitter en Aga gastherm gasolpanna för vattenburen
värme.
Förpiken
Förpiken har två kojer på vardera 2,1 meter. Sitthöjden är 1 meter. En skiva med dyna, som passar till uttaget i kojerna vid insteget, kan under dagarna fästas längst fram i piken och bildar då stuvutrymme för sängkläderna. Ljusinsläpp via skylight. Under kojen finns en 120 L rostfri vattentank.
Motorn
Yanmar 3YM30F, den nya lätta 3-cylindriga dieseln på 29 hk, har låg ljudnivå och är väl avvibrerad. Foldingpropellern är flexofold 11x17 tum.
Motorn är installerad våren 2005.

Bernt Andersson beskriver bakgrunden till BEASON/COMPIS 36:

I slutet på 70-talet kom förfrågningar på allt större båtar. IOR-regeln var inte längre styrande. Nu skulle båtarna ha mer volym speciellt akterut. Jag skissade upp ett förslag till en 36-fotare och vi fick omgående beställning på 2 st. båtar. Några arbetsvilliga Dixie-seglare ställde upp som extra arbetskraft på kvällar och helger, och så drog projektet igång.
Compisbåtar AB hade 1979 köpt upp Beason-tillverkaren Karlstad Marinplast och slutit Beason-cirkeln. Widholms Industrier i Brastad, som också tillverkade Beason-båtarna och hade en väl utbyggd säljorganisation, var intressenter i projektet och tillverkade de första inredningssatserna.
Båten fick namnet Beason 36.
Kravet var enkelt. En stor, rymlig, säker, bekväm och lätt-driven båt, utan hänsyn till några mätregler. Det var underbart för en konstruktör att få leva ut fantasin.

Skrovet
För att få ett lätt och starkt och kondensfritt skrov valde jag en sandwichkonstruktion. En lång vattenlinje ger ett lätt-drivet skrov. En relativt lång kölprofil ger tillsammans med kraftiga bottenförstärkningar en stark botten som tål en smäll. En blyköl var ett självklart val.
Rodrets speciella konstruktion med 3 st. lagringar ger styrka och placeringen längst bak ger utmärkt manöver-förmåga.
Däcket
Fördäckets utvinkling ger inte bara karaktär utan också invändig volym i förpik och toalett. En skotskena för en självskotande fock låg i tiden och kunde integreras på ett smart sätt.
Rena lättarbetade ytor är alltid önskvärda.
Sittbrunn
Vi hade alltid haft ombonade sittbrunnar med rejäla sarger och så skulle det vara. Rattstyrning var nytt för mig men ett önskemål på en så pass stor båt. En nyhet var också den öppningsbara akterspegeln. En känd båttidning kallade den för "en ploj", trots jag förklarat alla fördelar. Fällbara stegar både fram och bak var också nya grepp.
Invändigt
Ett så stort skrov gav större möjligheter än jag varit van vid. Vi valde en ljus och luftig salong med en L-soffa på styrbord. Huvudskottet fick stå akter om masten, därmed står masten inne i toa-utrymmet. Akterut under sittbrunn placerades en dubbelkoj i jätteformat. I övrigt ganska konventionellt.
Riggen
Partial-riggen "var inne" och hade sina fördelar. För att slippa backstag valde vi en kraftigare, genomgående, profil och enkla bakåtsvepta spridare. Ett rejält storsegel med en bom-längd på 4,90 m och inte alltför stora försegel skulle ge ordentlig drivkraft.
Den fortsatta historien
Den första Beason 36-an levererades 1981 och lämnades enligt avtal till den bortreste ägarens sommar-boj utanför Södertörn. Dagen efter drabbades området av en kraftig storm, varvid boj med bojsten drogs loss och båten drev in i en stenkista. När den förväntansfulle ägaren kom för att se sin nya båt stack bara masten upp ur vattnet.
Det blev ingen succe vare sig för ägaren eller för oss i Compisbåtar AB. Den referens och utställningsbåt vi hoppats på gick till botten, och så gjorde även bolaget samma höst.
Under året byggdes 4 båtar och testades på olika sätt. Allt funkade som beräknat, men någon tidning tyckte båten var "något lovgirig och vek".
På Gotland Runt, med orutinerad besättning och begränsad segeluppsättning, kämpade vi länge i tätgruppen och slutade på en hedrande 4-de plats.
Trots,eller kanske p.g.a, vår hårdsatning tvingades Compisbåtar AB begära sig i konkurs hösten 1981.
Nya Compisbåtar AB bildades 1982 med delägarna Christer Strömberg och Leif Hennig. Med det nya bolaget kom nya förutsättningar och 36-an döptes om till Compis 36. Den enda ändringen som gjordes, efter viss påverkan, var att bommen kortades till 4,500 m. Inredningen fick också en ny design.
Det byggdes ca. 30 st Compis 36-or under åren 1982 - 1985. Många gick på export, speciellt till Danmark och Norge. Ett ex. levererades ända till Kalifornien i USA. Den leveransen var inte helt problemfri. Tätningsmassan mellan skrov och däck, som vi använde här i norden, tålde inte det varma klimatet där borta. Christer fick ta med sig service-väskan och åka över och fixa till det hela. Minst en 36-a finns i Medelhavet i Spanien.
Men det var hårda tider. Varv efter varv försvann, och 1985 var det dags för en ny konkurs.
Men 36-an var fortfarande intressant. Mamba-varvet, BK-Marin i Forshaga, köpte formarna av konkursförvaltaren. Det var dags för en ny däcksform, och de karaktäristiska utvinklingarna på fördäcket försvann. Båten döptes om till Mamba 36. Kärt barn………
Man byggde ca. 10 st. Mamba 36-or innan det var dags för ny konkurs.

Men 36-an är seglivad. Formarna finns idag i Arvika hos företaget Skrovab. Man har förlängt skrovet och gjort om sittbrunn. Nu är namnet Mamba 370. Inredningen är nu moderniserad och "helt fantastisk". Tyvärr är marknadsförningen inte i samma klass, men man kan fortfarande skaffa sig en "Compis 36-a" trots att konstruktionen är mer än 20 är gammal.
/Bernt Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar